Thema: literatur
»Spanning the period between the Chicago World's Fair of 1893 and the years just after World War I, this novel moves from the labor troubles in Colorado to turn-of-the-century New York, to London and Gottingen, Venice and Vienna, the Balkans, Central Asia, Siberia at the time of the mysterious Tunguska Event, Mexico during the Revolution, postwar Paris, silent-era Hollywood, and one or two places not strictly speaking on the map at all.

With a worldwide disaster looming just a few years ahead, it is a time of unrestrained corporate greed, false religiosity, moronic fecklessness, and evil intent in high places. No reference to the present day is intended or should be inferred.

The sizable cast of characters includes anarchists, balloonists, gamblers, corporate tycoons, drug enthusiasts, innocents and decadents, mathematicians, mad scientists, shamans, psychics, and stage magicians, spies, detectives, adventuresses, and hired guns. There are cameo appearances by Nikola Tesla, Bela Lugosi, and Groucho Marx.

As an era of certainty comes crashing down around their ears and an unpredictable future commences, these folks are mostly just trying to pursue their lives. Sometimes they manage to catch up; sometimes it's their lives that pursue them.

Meanwhile, the author is up to his usual business. Characters stop what they're doing to sing what are for the most part stupid songs. Strange sexual practices take place. Obscure languages are spoken, not always idiomatically. Contrary-to-the-fact occurrences occur. If it is not the world, it is what the world might be with a minor adjustment or two. According to some, this is one of the main purposes of fiction.

Let the reader decide, let the reader beware. Good luck.«

--Thomas Pynchon
Now everybody: 5 dec


° ° °




kommentare dazu:



tschill, Montag, 24. Juli 2006, 14:58
Pynchon ist ja so ein Name, der immer um mich herum irrlichtert, ohne daß ich jemals wirklich was mit ihm zu tun gehabt hätte. Was würdest Du als *Pynchonbuch für Anfänger* empfehlen?


thgroh, Montag, 24. Juli 2006, 21:59
Ui, ein "Einsteiger-Buch" ist natürlich schwer zu finden. Vineland genießt im allgemeinen den Ruf, sein "leichtestes" Buch zu sein; Die Versteigerung von No. 49 hingegen ist sein dünnstes Buch und somit vielleicht auch am ehesten durchzukriegen. Die Enden der Parabel ist sicher sein Meisterwerk, aber nichts, was man mal eben nebenher lesen könnte; sein Debüt V. kann man als Vorstudie zum Parabelroman bezeichnen, teilweise tauchen auch dieselben Figuren auf. Mason & Dixon, sein bislang letzter Roman, ist in der Sprache von Romanen aus dem 18. Jahrhundert verfasst und ebenfalls sehr "vernetzt", aber ich würde auch sagen, es ist sein humorvollstes Buch bislang. Es gibt noch einen Kurzgeschichtenband, der Pynchons allererste Arbeiten versammelt. Die sind aber als Einstieg nicht wirklich geeignet, weil sie einen falschen Eindruck von Pynchon vermitteln und auch noch nicht seinen späteren Genius erkennen lassen. Pynchon selbst hat bei diesen Stories auch eher Magenschmerzen, siehe dazu das witzige, aber auch sehr interessante Vorwort.

Jetzt hast Du die Wahl :) :)


kid37, Montag, 24. Juli 2006, 22:39
Wobei "Entropie" (in der Short-Story-Sammlung) immer noch ein wichtiger, guter Text ist.


thgroh, Montag, 24. Juli 2006, 22:42
Wobei Pynchons Darlegungen gerade zu dieser Story auch ziemlich witzig sind. ;)


tschill, Mittwoch, 26. Juli 2006, 01:46
Bei Murakami hab ich auch gleich mit dem dicksten Werk angefangen. Also die Parabeln. Wenigstens weiß ich vorher schon, daß sich deren Enden nicht mehr annähern werden, und hinterher, ob ich mir noch weitere Werke von Pynchon geben werde.



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